Příručka vyučovacích metod


Příručka vyučovacích metod

Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

M

Metoda 6-3-5

Metoda 6-3-5 je skupinovou kretivní technikou a de facto psanou formou brainstormingu a často se pro ni používá termín „brainwriting“. Zapisují se při ní nápady na papír, členové skupiny rozvíjejí původní vytvořené nápady. Jedná se o kreativní techniku vycházející z principů brainstormingu. Podstatou je, že skupina edukantů vytváří nápady k řešení určitého problému s použitím specifického procesu. V tomto procesu požádáme 6 účastníků, aby napsali 3 nápady na řešení v průběhu 5 minut (proto metoda 6-3-5). Po tomto stanoveném čase jsou zapsané nápady předány sousedům navrhovatelů, kteří dále rozvíjejí původní tři nápady nebo navrhnou nové nápady. Předávání nápadů pokračuje tak dlouho, až každý člen skupiny dostane příležitost přečíst si původní tři nápady a příspěvky dalších členů a zapsat své 3 příspěvky. Výhodou této techniky je aktivní zapojení všech účastníků při hledání řešení, hledání nových způsobů řešení, budování týmů, spolupráce, zlepšení komunikačních dovedností a motivace členů týmu ke sdílení nápadů a řešení, protože lze identifikovat původní zdroj nápadu. Písemný způsob vylučuje rušivé vlivy interakce edukantů (sociální napětí, osobní animozity, konflikty apod.) Dominantní osobnosti nemohou ovládat průběh diskuze a nesmělým studentům může vyhovovat určitá anonymita písemného projevu a klid pro vyjádření myšlenek.